< Till bloggens startsida

Salami- och fetaostinbakad kycklingfilé

Igår bestämde jag mig för att bjuda familjen på go middag idag.
Då jag kände mig så säker på denna rätten så valde jag
Salami- och fetaostinbakad kycklingfilé. 

Ett par kompisar till mig och Andreas bjöd på det när vi firade påsk, så otroligt gott var det så jag ville visa att jag kan laga mat, jag är bara så otroligt lat när det gäller att stå i köket haha!

Inggredienser 4 port

4 st
Kycklingfilé(er)
1 msk smör eller rapsolja till stekning
Salt och peppar
8 skiva(or) salami, tunna skrivor
125 gram fetaost
8 st soltorkade tomater ( Det valde jag att INTE ha )
Färsk basilika

Gör så här :
1. Sätt på ugnen på 150 grader. Stek kycklingen några minuter vardera sidan så att den får en fin stekyta. Krydda med salt och peppar. Lyft upp köttet och skär ett snutt igenom det.

2. Stoppa in skrivor av salami och fetaosten tillsammsn med soltorkade tomater ( om man vill ha det ) som du har klippt i mindre bitar och en kvist basilika i snittet. Lägg kycklingen i en form och ugnsbaka i ca 20 minuter eller tills köttet är klart.

3. Skiva köttet på diagonalen och lägg upp det på ljummen salland av färsk spenat, cocktailtomater, rödlök, selleri, fetaost och valfri kokta bönor eller linser som värmts i stekpanna ( Detta gjorde inte jag heller )

4. Servera exempelvis med en enkel sås på yoghurt, vitlök och chili som körs i en mixer några sekunder tills den fått en jämn konsistens.

Bildbevis att jag har faktiskt gjort detta!



Kycklingfelérna i marinad



In med potatisen i ugnen på 225 grader



Medans potatisen blir klar så in med kycklingen i ugnen i 20 minuter



Maten är serverad på bordet med salland och vitlökssås till.
Lite levande ljus också gör allt mysigare!



En nöjd familj





Min tallrik med maten som jag har gjort alldeles själv. Stolt över mig faktiskt :)



Maten vart jättegod! Tycker absolut ni ska göra detta, man blir mätt och det är inte alls avancerat.
Till dricka då vart det ju coca cola för vinet som jag och mamma skulle dricka smakade inte bra.
Något Citronvin från Danmark, BIG NO!

Hoppas maten ska smaka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0